recensie: Spiegel

Spiegel – Schweigman&
gezien: Theaterfestival Boulevard, 4 augustus 2012
eerder verschenen op theaterkrant

Een man en een vrouw zweven door het luchtledige van het universum. Of twee embryo’s dobberen in de moederbuik. Of twee entiteiten glijden in het donkere water van de diepe oceaan. Het is maar net wat je in de donkere wereld ziet die Boukje Schweigman in Spiegel oproept.

Schweigman maakte Spiegel in Engeland en deze voorstelling was tijdens festival Boulevard in Den Bosch voor het eerst in Nederland te zien. In twee rijen van vijftien personen neemt het publiek plaatst aan weerszijden van de installatie die Theun Mosk voor deze voorstelling ontwierp. Door een smalle horizontal gleuf is in het midden een spiegelend oppervlak te zien. Hier bewegen performers Toon Kuijpers en Marinka Eijgenraam gewichtloos in een duistere wereld. Ze kijken om zich heen, ontdekken elkaar en vervolgens zichzelf. In die ontdekking raken ze elkaar ook weer kwijt tot ze zich (bijna letterlijk) in twee verschillende werelden bevinden.
Net als in haar eerdere voorstelling Tussen en Hoek, creëert Schweigman in een spel met licht en donker, maar ook met een grommende
soundscape en verstilde beelden, een wereld die net zo fascinerend als ongrijpbaar is. En net als in Wiek en Zweep plaatst Schweigman haar spelers in een bijzondere omgeving die de nodige fysieke condities met zich mee brengt. Eijgenraam (o.a. Wiek en Zweep) en Kuijpers (o.a. Hoek en Landrot) zetten met de fysieke condities in Spiegel een prachtige performance neer. Hun concentratie, bewegingskwaliteit en precisie maken Spiegel tot weer een bijzondere Schweigman-voorstelling.